|
|
Fortfarande ganska högt uppe och med ytterligare vandring mot norr ser man snart byn Marathokefála. Nere i norr vid havet ligger Kolimbari.
|
|
|
Vägen börjar nu gå neråt i en liten skog av cypresser och aleppotallar.
|
|
|
Innan man når byn Marathokefala, och där belagd väg börjar, ligger eremiten Johannes grotta. Vid den ganska stora grottans öppning finns en kyrka som här ses. Det hela hör till ett område med grottan och strax nedanför en park med bilder på personer som benämns odödliga hjältar för sina insatser av olika slag. Allra längst ner finns ett slags mindre andlig boning med matsal och rum för övernattning. Dessutom finns en enklare servering för besökare till grottan. Nu sent i oktober var serveringen stängd och vi för tillfället de enda besökarna, men trots detta kunde man knappast få en känsla av att detta skulle ha varit en eremitboning!
|
|
|
Längre in i grottan finns bl.a. detta dopkapell. En annan intilliggande grotta går under benämningen Den helige Spyridons katakomb. Någon närmare kunskap om vare sig Johannes grotta eller Spyridons katakomb har jag inte.
|
|
|
Ingången, med trögskjuten grind, till det lilla "klostret".
|
|
|
Den heroiska parken, där det förut var en mindre djurpark.
|
|
|
Skylten vid ingången till den heroiska parken. Det står: Församlingen och kommunen Spilias park för odödliga hjältar.
|
|
|
Byggnaden med rum för övernattning, förmodligen för kortare tid.
|
|
|
Efter att ha lämnat Johannes grotta och den Heroiska parken bakom oss närmar vi oss byn Marathokefala, som här ses på närmare håll än på bilden högre upp. Till höger ligger Kristi förklarings kyrka.
|
|
|
Om man i stället för att gå rakt fram mot Marathokefala tar den branta vägen ner åt öster, mot Spilia, kommer man snart till denna kyrka.
|
|
|
Kyrkan, tillägnad Ágii Pándes, ligger också till större delen i en grotta. Agii Pandes är alla de heliga okända inom kristenheten, som martyrer och andra, som verkat och arbetat för kristenheten.
|
|
|
Agii Pandes har en riktig ikonostas som i sin helhet ligger inne i grottan.
|
|
|
Inuti kyrkan ser man att det är en rejäl glugg vid klocktornet.
|
|
|
Innersta delen av grottan med ett bord för bl.a. olja till lamporna.
|
|
|
Vänder man tillbaka upp mot vägen till Marathokefala och går mot byn finns, alldeles innan man kommer in i byn, en trappa ner mot öster ner mot begravningsplatsen och Kristi förklarings kyrka.
|
|
|
Marathokefala är en by utan affärer, så ett besök av en mobil handlare är tacksamt för byinvånarna och tydligen också för byns katter.
|
|
|
Utanför ett hus i Marathokefala. Liknande vyer var betydligt vanligare förr här i Grekland.
|
|
|
Klockstapeln till kyrkan i Marathokefala. Kyrkans namn får jag återkomma med vid senare tillfälle.
|
|
|
|
|
Alldeles där Marathokefala slutar mot norr finns en ganska smal brant avtagsväg in bland olivträden och ner mot Kolimbari. Långt ner efter denna väg dyker ytterligare en liten kyrka upp som heter Theotókos. Lyfter man blicken ser man uppe på bergssluttningen, bakom några träd, det lilla klostret Metóchi Agía Iríni. För att se mer av och läsa om detta går man till ställets egen sida.
|
|
|
|
|
När man närmat sig kyrkan kan man studera den, något ovanligt, färgade absiden. Kyrkan ommålades och fick denna färg 2018.
|
|
|
Inne i kyrkan ser absiden med altaret ut så här. O Theotókos betyder Gudaföderskan och syftar hos vissa kristna på Maria som är Jesus moder.
|
|
|
Här är en del av ikonostasen med och altaret ses genom kungliga porten. Man kan se att denna bild är tagen vid en annan tidpunkt än bilden ovan då altaret är utsmycket på annat sätt.
|
|
|
Framsidan av Theotokos med två stora plataner till vänster.
|
|
|
När man lämnat kyrkan bakom sig ser man på nytt hur fint den ligger bland olivträd och plataner.
|
|
|
I omgivningarna till Theotokos fanns diverse djurstallar av enklare slag för olika slags husdjur. Här ses en av dessa boningar. (Så här ser det alltså inte ut längre, hösten 2018 var alla djur borta och det såg förfallet ut, men bilden får vara kvar tills vidare.)
|